ISLAM (الإسلام) : pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 @ I'ttiqad Uluhiyyah (لا : اله : لله) bukan AGAMA (رب : وجود : احد - الدين) melainkan salah satu dari berbilang-bilang I'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu) terhadap hak dan kekuasaan mutlak zat Allah... (اعتقاد اليهود, النصارا, الإسلام, الشعاءيه, الوههابيه) antara I'ttiqad yang diredhoi Allah VS I'ttiqad yang dilaknati Allah kerana Syirik... dan hanya I'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu الإسلام) Islam sahaja yang diredhoi Allah kerana tidak berlaku @ tidak melakukan Syirik (يشرك : شرك با الله)
: merampas, mendahului, sekutui serta tidak mengadakan tandingan dan
bandingan bagi hak dan kekuasaan mutlak zat Allah serta tidak menjadikan
hak dan kekuasaan mutlak zat Allah sebagai hak diri, keturunan, kaum,
puak, jama'ah, partinya.
Islam (الإسلام) pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 @ i'ttiqad Uluhiyyah - perihal hak dan kekuasaan mutlak zat Allah yang tidak boleh di Syirikkan (يشرك : تشرك باالله) wajib bukan Agama (الدين) pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1 @ tauhid Rububiyyah - perihal zat Allah yang tidak boleh di Murtadkan (يرتد : يؤتدد معكم عن دينه).
Qalimah bacaan al-Quran الإسلام merupakan qalimah mutasyabihat (samar2) - boleh dibaca tapi tidak memahami maksud sebenarnya, hanya difahami sekadar dengan takwilan kepada qalimah bacaan yang lain... salam, salaamun, silmi, sullami, istaslama...
Hanya Allah sahaja yang berkuasa mencampakan النور الإسلام kepada mana-mana anak Adam mengikut aturan syariatNya (الله) bukan daya upaya manusia mana pun termasuk Nabi SAW sendiri. Adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan - syirik, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari القران untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukai hawa napsunya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu Agama : Ketuhanan - ahli الكتاب : al-Kitab (ن, والقلم وما يسطرون) bukan sekadar ahli bacaan القران : al-Quran (اقرأ بسم ربك الذى خلق).
Jika demikian, adakah orang yg telah dilapangkan Allah (hak kekuasaan mutlak zat الله) dadanya (qalbu) untuk (الله campakkan dan) menerima Islam (لا : اله : لله - الاءسلام), lalu ia tetap berada dalam cahaya (النور hidayah petunjuk) dari Tuhannya (الله), (adakah sama seperti orang yang tertutup mata hatinya (qalbu) dengan selaput kederhakaan - Syirik : merampas hak & kekuasaan mutlak zat الله dijadikan hak diri, kaum, puak, jama'ah, parti)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah (akan hak dan kekuasaan mutlak zat Allah). Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam sesat yang nyata.
(Az-Zumar 39:22)
Persoalan :
Apakah maqam : tingkat hukum terhadap dakwaan pihak ilmuan Agama berdiri atas platform duniawi : politik yang mendakwa bahawa dasar pertubohannya memperjuangan (جهاد) (Islam) الإسلام serta dakwaan dasar pertubohannya berpaksikan الحاديث, القران serta ditambah lagi tidak ada sama sekali qalimah bacaan القران bermaksud "perjuangan (جهاد) Islam (جهاد فى الإسلام) ?
FAKTA :
* Merampas : merebut hak dan kekuasaan mutlak zat Allah jadikan hak diri, keturunan, kaum, puak, jama'ah, partinya - Apakah bukan golong Syirik - Non Muslim (اليهود, النصارا, الشعائيه, الوههابيه) ?
** Mengadakan perkara yang tidak pernah sama sekali disebut dalam القران - Apakah bukan golongan Syirik - Non Muslim (اليهود, النصارا, الشعائيه, الوههابيه) ?
///
YoS BieJay
PChepa.
Islam (الإسلام) pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 @ i'ttiqad Uluhiyyah - perihal hak dan kekuasaan mutlak zat Allah yang tidak boleh di Syirikkan (يشرك : تشرك باالله) wajib bukan Agama (الدين) pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1 @ tauhid Rububiyyah - perihal zat Allah yang tidak boleh di Murtadkan (يرتد : يؤتدد معكم عن دينه).
Qalimah bacaan al-Quran الإسلام merupakan qalimah mutasyabihat (samar2) - boleh dibaca tapi tidak memahami maksud sebenarnya, hanya difahami sekadar dengan takwilan kepada qalimah bacaan yang lain... salam, salaamun, silmi, sullami, istaslama...
Hanya Allah sahaja yang berkuasa mencampakan النور الإسلام kepada mana-mana anak Adam mengikut aturan syariatNya (الله) bukan daya upaya manusia mana pun termasuk Nabi SAW sendiri. Adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan - syirik, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari القران untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukai hawa napsunya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu Agama : Ketuhanan - ahli الكتاب : al-Kitab (ن, والقلم وما يسطرون) bukan sekadar ahli bacaan القران : al-Quran (اقرأ بسم ربك الذى خلق).
Jika demikian, adakah orang yg telah dilapangkan Allah (hak kekuasaan mutlak zat الله) dadanya (qalbu) untuk (الله campakkan dan) menerima Islam (لا : اله : لله - الاءسلام), lalu ia tetap berada dalam cahaya (النور hidayah petunjuk) dari Tuhannya (الله), (adakah sama seperti orang yang tertutup mata hatinya (qalbu) dengan selaput kederhakaan - Syirik : merampas hak & kekuasaan mutlak zat الله dijadikan hak diri, kaum, puak, jama'ah, parti)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah (akan hak dan kekuasaan mutlak zat Allah). Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam sesat yang nyata.
(Az-Zumar 39:22)
Persoalan :
Apakah maqam : tingkat hukum terhadap dakwaan pihak ilmuan Agama berdiri atas platform duniawi : politik yang mendakwa bahawa dasar pertubohannya memperjuangan (جهاد) (Islam) الإسلام serta dakwaan dasar pertubohannya berpaksikan الحاديث, القران serta ditambah lagi tidak ada sama sekali qalimah bacaan القران bermaksud "perjuangan (جهاد) Islam (جهاد فى الإسلام) ?
FAKTA :
* Merampas : merebut hak dan kekuasaan mutlak zat Allah jadikan hak diri, keturunan, kaum, puak, jama'ah, partinya - Apakah bukan golong Syirik - Non Muslim (اليهود, النصارا, الشعائيه, الوههابيه) ?
** Mengadakan perkara yang tidak pernah sama sekali disebut dalam القران - Apakah bukan golongan Syirik - Non Muslim (اليهود, النصارا, الشعائيه, الوههابيه) ?
///
YoS BieJay
PChepa.
3 ulasan:
ISLAM (لا: اله: لله - الإسلام): I'ttiqad Uluhiyyah (one of the many I'ttiqad) is not a religion (رب: وجود: احد - الدين).
ISLAM (الإسلام): Divine essence-1 @ tauhid-1 @ I'ttiqad Uluhiyyah (لا: اله: لله) is one of the many I'ttiqad (اعتقاد - qalbu believe) of the absolute right and power of the substance of God ... (اعتقاد اليهود, النصارا, الإسلام, الشعاءيه, الوههابيه) ... and only I'ttiqad (اعتقاد - qalbu الإسلام) Islam is suspected of Allah for not happening @ not doing Shirk (يشرك: شرك بل: , allies and makes no representations and comparisons to the absolute rights and powers of the substance of God and does not constitute the absolute rights and powers of the substance of God as a right of self, lineage, race, tribe, congregation, party.
Islam (الإسلام) divinity-2 @ tauhid-2 @ i'ttiqad Uluhiyyah - about the absolute right and power of the substance of God is not a religion (الدين) divinity-1 @ monotheism 1 @ monotheism Rububiyyah - the substance of God.
The Qalimah recitation of the Qur'an الإسلام is qalimah mutasyabihat (vague2) - readable but does not understand its true meaning, only understood as a reference to other qalimah readings ... salam, salaamun, silmi, sullami, stahlam ...
Only Allah alone can bestow النور الإسلام to any of Adam's children according to His rule (الله) not any human ability including the Prophet himself.
If so, does the person who has been granted by Allah (the absolute right of substance الله) his chest (conscience) to (accept the law) accept Islam (لا: اله: لله - الاءسلام), then he remains in the light (النور guidance) of His Lord (الله), (is it like a person who blinds his heart with a veil of disobedience - shirk: seizing the absolute right & power of الله substances is the right of self, race, tribe, congregation, party)? It is a great tragedy for those who are hard at heart to accept the warnings given by God. They are, in this case, in a perverse way.
(Az-Zumar 39:22)
Question:
What is the legal ground for the claims of religious scholars on a worldly platform: politics claiming that their religion is fighting (جهاد) (Islam) الإسلام, plus there is absolutely no qalimah in the recitation of the Quran which means "struggle (جهاد) Islam (جهاد فى الإسلام) ?
FACT:
* Seizure: seize the absolute right and power of the substance of God to be the right of self, lineage, race, clan, congregation, party - Is not Shiloh - Non Muslim (اليهود, النصارا, الشعائيه, الوههابيه)?
** Doing things that were never mentioned in القران - Are not Shiloh - Non Muslim (اليهود, النصارا, الشعائيه, الوههابيه)?
///
Catat Ulasan