Bukan perbandingan Agama (رب : وجود : اØد - الدين) kerana Agama itu tauhidkan zat Allah maha Esa (رب) wajib Ada (وجود) hanya satu (اØد) : pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1 @ tauhid Rububiyyah, maka darimana datangnya istilah perbandingan Agama kalau kalau Agama yang benar disisi Allah hanya satu (اØد).
Sebenarnya apa yang dimaksudkan adalah perbandingan pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 @ i'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu terhadap hak dan kekuasaan mutlak zat Allah) yang berbilang-bilang... Yahudi : اليهود, Nasrani : التصارا, Islam : الإسلام, Syiah : الشعاءيه, Wahhabi : الوههابيه... dan hanya I'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu الإسلام) Islam sahaja yang diredhoi Allah kerana tidak berlaku @ tidak melakukan Syirik (merampas, mendahului, sekutui serta tidak mengadakan tandingan & bandingan) terhadap hak & kekuasaan mutlak zat Allah.
Tidak pelik kalau seorang Mualaf jika tidak memahami dengan benar apa itu Agama (رب : وجود : اØد - الدين) dan tidak memahami apa itu Islam (لا : اله : لله - الإسلام) serta bercampur aduk fahaman antara haqiqat Agama (الدين) & (الإسلام) Islam.
Perkara Agama (الدين) perihal zat Allah yang tidak boleh di Murtadkan (يرتد : يرتدد معكم عن دينه), manakala Islam (الإسلام) perihal salah satu dari I'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu terhadap) hak dan kekuasaan mutlak zat Allah yang berbilang-bilang (اليهود, النصارا, الإسلام, الشعاءيه, الوههابيه)... dan hanya I'ttiqad Islam (اعتقاد الإسلام) sahaja yang diredhoi Allah kerana tidak berlaku @ tidak melakukan Syirik (merampas, mendahului, sekutui serta tidak mengadakan tandingan & bandingan) terhadap hak & kekuasaan mutlak zat Allah.
///
YoS BieJay
PChepa.
Sebenarnya apa yang dimaksudkan adalah perbandingan pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 @ i'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu terhadap hak dan kekuasaan mutlak zat Allah) yang berbilang-bilang... Yahudi : اليهود, Nasrani : التصارا, Islam : الإسلام, Syiah : الشعاءيه, Wahhabi : الوههابيه... dan hanya I'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu الإسلام) Islam sahaja yang diredhoi Allah kerana tidak berlaku @ tidak melakukan Syirik (merampas, mendahului, sekutui serta tidak mengadakan tandingan & bandingan) terhadap hak & kekuasaan mutlak zat Allah.
Tidak pelik kalau seorang Mualaf jika tidak memahami dengan benar apa itu Agama (رب : وجود : اØد - الدين) dan tidak memahami apa itu Islam (لا : اله : لله - الإسلام) serta bercampur aduk fahaman antara haqiqat Agama (الدين) & (الإسلام) Islam.
Perkara Agama (الدين) perihal zat Allah yang tidak boleh di Murtadkan (يرتد : يرتدد معكم عن دينه), manakala Islam (الإسلام) perihal salah satu dari I'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu terhadap) hak dan kekuasaan mutlak zat Allah yang berbilang-bilang (اليهود, النصارا, الإسلام, الشعاءيه, الوههابيه)... dan hanya I'ttiqad Islam (اعتقاد الإسلام) sahaja yang diredhoi Allah kerana tidak berlaku @ tidak melakukan Syirik (merampas, mendahului, sekutui serta tidak mengadakan tandingan & bandingan) terhadap hak & kekuasaan mutlak zat Allah.
///
YoS BieJay
PChepa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan