
sampai sekarang pun masih gagal untuk diusul, tapsir & terjemahkan
dengan jelas, tegas & tegoh pengertiannya, difahami sekadar dengan takwilan sahaja kepada qalimah bacaan القران : الكتاب yang lain...
salama, salaamun, silmi, sullami, istaslama dll. Padahal qalimah الإسلام itu adalah qalimah mutasyabihat : samar2 pada sudut bacaannya (القران) - boleh dibaca tapi tidak pasti maksud sebenarnya.
Adapun orang-orang yang ada dalam hatinya : qalbu (niat : i'ttiqad) kecenderungan ke arah kesesatan & syirik, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari bacaab القران dan Arabic untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukai hawa napsunya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu Agama : Ketuhanan (tauhid-1 : الدين & tauhid-1 @ i'ttiqad yang benar : الإسلام, bukan dari kalangan ahli pengajian Aqidah : Iman (الإيمان الإسلام) dari Syariah-Fiqh : Ilmu (العلم الإسلام) semata-mata.
Ahli pengajian Aqidah : Iman (الإيمان الإسلام) dari Syariah-Fiqh ; Ilmu (العلم الإسلام) semata-mata, Apabila menyebut Islam : الإسلام itu sendiri akan berlaku beberapa keadaan pemahaman oleh penyebutnya serta maksudnya :
*
Apakah الإسلام : Islam itu bermaksud @ dimaksudkan perkara "i'ttiqad
(اعتقاد - yakin qalbu) yang benar lagi diredhoi Allah terhadap hak dan
kekuasaan mutlak zat Allah : pokok ketuhanan-2 @ tauhid-1 @ i'ttiqad
Uluhiyyah yang wajib bersambungan terus dengan maksud qalimah لا : اله :
لله - Urusan Qalbu : ghaib Qalbu pada maqam hukum Syirik (merampas,
mendahului, sekutui serta diadakan tandingan & bandingan terhadap
hak dan kekuasaan mutlak zat Allah.
**
Apakah الإسلام : Islam itu bermaksud @ dimaksudkan perkara Aqidah :
Iman (الإيمان الإسلام) : Furu'-2 - Urusan Aqal : ghaib Aqal pada
lingkungan maqam hukum Kafir - engkar & Sesat - Pasik & Munafik.
***
Apakah الإسلام : Islam itu bermaksud @ dimaksudkan perkara Syariah-Fiqh
: Ilmu (العلم الإسلام) : Furu'-1 - Urusan Aqal : ghaib Aqal pada
lingkungan maqam hukum Kufur (tanpa اله : لله) & Jahil.
Lebih parah lagi boleh dikatakan rata-rata ahli pengajian Aqidah : Iman
(الإيمان الإسلام) dari Syariah-Fiqh (العلم الإسلام) semata-mata tanpa
pengajian pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 @ i'ttiqad Uluhiyyah - لا : اله :
لله yang saling mewajibkan pengajian pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1 @
tauhid Rububiyyah - رب : وجود : Ø§ØØ¯ dengan berani mengatakan dari
fahamannya bahawa Islam (الإسلام) itu Agama (الدين) atau sebaliknya
Agama (الدين) itu Islam (الإسلام), padahal antara hakikat qalimah
الإسلام dengan qalimah الدين wajib berbeza haqiqatnya.
Islam : الإسلام adalah salah satu dari berbilang-bilang i'ttiqad... (I'ttiqad : اعتقاد - yakin qalbu terhadap hak & kekuasaan mutlak Allah)... اليهود, النصارا, الإسلام,
الشعاءيه, الوههابيه)... dan hanya I'ttiqad : اعتقاد الإسلام - Islam sahaja yang diredhoi Allah kerana tidak berlaku @ tidak melakukan Syirik (merampas, mendahului, sekutui serta tidak diadakan tandingan & bandingan) terhadap hak dan kekuasaan mutlak zat Allah. Islam (لا : اله : لله - الإسلام) perihal hak dan kekuasaan mutlak zat Allah yang tidak boleh di Syirikkan WAJIB BUKAN Agama (رب : وجود : Ø§ØØ¯ : صمد - الدين) perihal zat Allah yang tidak boleh di Murtadkan.
///
YoS BieJay
PChepa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan