6/03/20

E-🇲🇾 Kecelakaan besar di Abad ini bagi ahli ketuhanan yang berdiri atas platform duniawi : politik berkata-kata bahawa Agama (الدين) itu Islam (الإسلام).

Maka celakalah ahli ketuhanan yang sering bergelar Ulama', Tok Guru, Ustaz, Ustazzeh yang menipu umat dengan berkata-kaata bahawa Agama (الدين) itu Islam (الإسلام) @ Islam (الإسلام) itu Agama (الدين) demi duniawi : politik - jawatan, pangkat, popularity, nama, gelar, kekayaan duniawi.

Siapa sebenarnya merek itu (mereka yang mengaku @ melantik diri sendiri sebagai Ulama', Tok Guru, Ustaz, Ustazzen, Tok Lebai) bersaksikan petunjuk Allah : القران yang sama ditangan ?

Kecelaruan faham mereka yang berkenaan yang gagal mengenal Agama (الدين) perihal zat Allah kemudian bercampur aduk pula fahamannya dengan Islam (الإسلام) perihal hak : kehendak dan kekuasaan mutlak zat Allah itu mengundang parah akan kesesatan ahli pengajian Aqidah : Iman (الإيمان الإسلام) Furu'-2 dari Syariah-Fiqh (العلم الإسلام) dari semua cabang disipline ilmu bacaan القران - ghaib akal tanpa mendalami pengajian I'ttiqad (اعتقاد - yakin qalbu terhadap hak dan kekuasaan mutlak zat Allah) yang berbilang-bilang (اليهود, النصارا, الإسلام, الشعاءيه, الوههابيه...dll antara I'ttiqad yang diredhoi Allah VS I'ttiqad yang dilaknati Allah) serta pengajian Tauhid maha Esa (رب : وجود) hanya Satu (احد).

Bertambah parah lagi dari kalangan mereka tait pengajian Aqidah semata-mata itu yang mendakwa membuat Thesis PhD dalam bidang perbandingan Agama (الدين) padahal Agama tauhid (الدين) disisi Allah hanya Satu (احد)... apakah yang difahami mereka dengan Agama (الدين) itu serta Agama apakah yang berbilang-bilang yang dibuat bandingan : tandingan itu ?.

Padahal Agama (الدين) itu pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1 @ tauhid Rububiyyah perihal zat Allah yang wajib berkaitan langsung dengan qalam @ qalimah :

Robb (رب) - penguatkuasa : maha berkuasa + pada alam ghaib pada ghaibnya.
Ada (وجود) -wajib wujud : ada akan beradaannya.
Satu (احد) - Allah : الله yg menanugerahkan @ menciptakan sekalian kehidupan makhluk serta alam kejadian dengan maha bijaksana qalimah (كن) katanya (فيكون) tunduk patuh sekalian makhluk dan alam kejadian dengan sukarela atau terpaksa. 
Wahidun (واحد) - maha bijaksana berkuasanya Allah (الله)...
Somadun (صمد) - tupuan pengharapan sekalian makhluk serta alam kejadian...
Laisa kamislihi syaiun (ليس كمثله شى) - Allah (الله) maha menciptakan sekalian alam yang tidak menyerupai : sebanding : setanding dengan sesuatu apa pun dari yang kena jadikan.

Manakala Islam (الإسلام) itu pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 @ I'ttiqad Uluhiyyah salah satu dari i'ttiqad berbilang (اليهود, النصارا, الإسلام, الشعاءيه, الوههابيه - dan hanya i'ttiqad : اعتقاد الإسلام : Islam sahaja diredhoi Allah) perihal hak dan kekuasaan mutlak zat Allah yang wajib berkaitan langsung dengan qalam @ qalimah :

Laa (لا) - Allah maha menciptakan seluroh alam zohir dan ghaib serta mentadbir urusnya. 
Ilahu (اله) - ِAllah (الله) maha menciptakan seluroh alam zohir dan ghaib dari hak : kehendak & kekuasaan mutlaknya.
Lillaahi (لله) - ِAllah (الله) menciptakan seluroh 7 alam syahadah (1 zohir & 6 ghaib syahadah) juga menciptakan 7 alam ghaib samawat dan malakut (alam selepas mati dan sebelum qiamat).

ِAdalah amat jelas perbezaan haqiqat qalam الكتاب (ن, والقلم وما يشطرون) antara qalam @ qalimah الدين VS qalam @ qalimah الإسلام itu.

Agama (رب : وجود : احد : واحد : صمد : ليس كمثله شى - الدين) itu perihal zat Allah : pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1 @ tauhid Rububiyyah yang tidak boleh di Murtadkan (يرتد : يرتدد معكم عن دينه) manakala Islam (لا : اله : لله - الإسلام) itu perihal hak : kehendak dan kekuasaan mutlak zat Allah : pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 @ i'ttiqad Uluhiyyah yang tidak boleh di Syirikkan (يشرك : تشرك با الله) walau pun perkara tauhid Rububiyyah VS i'ttiqad Uluhiyyah itu saling mewajibkan.
/// 
Ex. YoS BieJay
Panchor, PChepa, Kelantan.

Tiada ulasan:

TIADA LAGI RUANG BAGI PAS MENJADIKAN AGAMA (لدين), ISLAM (الاءسلام) SERTA FURU' SEBAGAI BAHAN FITNAH UNTUK MENANAM KEBENCIAN SESAMA SENDIRI.

Tiada lagi ruang diberi bagi PAS untuk terus mela curkan Aqidah ( الإيمان الإسلام ) Furu'-2 dari Syariah-Fiqh (العلم الإسلام...